Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Batman – Początek›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman – Początek
Tytuł oryginalnyBatman Begins
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery29 lipca 2005
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman, Gary Oldman, Ken Watanabe, Katie Holmes, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rutger Hauer, Linus Roache, Larry Holden, Rade Serbedzija, Mark Boone Junior
MuzykaJames Newton Howard, Hans Zimmer
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
CyklMroczny Rycerz
Czas trwania141 min
WWW
Gatunekakcja, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Batman – Początek

Esensja.pl
Esensja.pl
Piotr Dobry, Bartosz Sztybor
« 1 2 3

Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Batman – Początek

PD: Gordona było zaskakująco dużo. Nie spodziewałem się. Trochę mało Foxa, Falcone i Earle’a. Ale to żadna wada, skoro rozwinięcie tych postaci najprawdopodobniej nastąpi w sequelach. „Trailer” to jednak w moim odczuciu opinia mocno krzywdząca. „Początek” sprawdza się jako pełnoprawny film. I najfajniejsze jest w nim to, że w przeciwieństwie do poprzedników, gdzie mieliśmy „gotowego” Batmana, opowiada o narodzinach legendy. I to tak umiejętnie, że podczas seansu doświadczyłem uczucia niemal identycznego, co kilkanaście lat temu, podczas swojej pierwszej styczności z komiksem o Nietoperzu. Za to przeżycie jestem Nolanowi bardzo wdzięczny.
BS: A ja właśnie tego przeżycia nie doświadczyłem. Lepiej powstanie superherosa pokazał Raimi w „Spider-Manie”. Tam widać było przemianę i ból związany z brzemieniem wyjątkowości, który widać też w drugiej części. Nolan pokazał początki tylko po to, aby wprowadzić Ra’s Al Ghula. A i tak zrobił to za szybko. Miałem nadzieję, że ujrzę Bruce Wayne’a ubranego w jakąś kominiarkę, leżącego w kałuży krwi i właśnie wtedy myślącego: „potrzebuję jakiegoś symbolu, żeby ludzie się mnie bali”. Tego zabrakło.
PD: Nie wiem, po co Ci akurat kałuża krwi, skoro wszystkie inne upragnione elementy miałeś. Z przemianą Spider-Mana bym nie przesadzał. Batman jest jednak bardziej złożoną postacią. Szczególnie, jeśli porówna się Batmana w interpretacji Bale’a i Spider-Mana Maguire’a.
BS: No właśnie. I proporcjonalnie do tej złożoności Spidey wypada lepiej.
PD: O nie. Przecież Raimi potraktował jego przemianę głównie komediowo. Pierwsze, co robi Parker po ukąszeniu przez pająka, to niszczy siecią, której jeszcze nie opanował, meble w pokoju. A potem przyzwyczaja się do tego „brzemienia” błyskawicznie i leci łoić zmechanizowanego Goblina. Przemianę Wayne’a obserwujemy zaś przez bitą godzinę dwugodzinnego filmu. I Bale odgrywa to fantastycznie.
BS: Powiedziałeś, jak wyglądała przemiana Parkera. A jak w takim razie wyglądała ta Wayne’a? Ja jej nie dostrzegłem.
PD: Już mówiłem wcześniej – Wayne stał się Batmanem, bo pragnął pokonać swój lęk przed nietoperzami. Uzasadnienie bajkowe, ale ja je kupuję. Jakaś logika w tym jest. No i jakiś estetyzm. Mógł przecież w dzieciństwie wpaść do jaskini niedźwiedzia, ale jako Bearman, w masce misia, wyglądałby idiotycznie. A maskę nietoperza zamówił mu Alfred przekozacką.
BS: Ale Ty mi mówisz, dlaczego taki się stał. A ja chcę wiedzieć, jak się stał. Oprócz jaskini, dziwnych flashbacków i szermierki z Qui-Gonem, nie było pokazane, jak się stawał Batmanem. Tylko mówił: „boję się”, „symbol”, „muszę pomóc ludziom”.
PD: A od kiedy jesteś fanem wykładania wszystkiego na tacy? To jeden z najgłupszych zarzutów, jakie słyszałem. Niby jak według Ciebie powinna przebiegać ta przemiana?
BS: Powinien dostać ostre wciry. Zobaczyć, że jako normalna postać nic nie zdziała. Powinien cierpieć. Może wkroczyć na złą stronę. Powinien być kimś, kogo widz zacznie nienawidzić. Tak niestety nie było.
PD: Może dlatego, że film nie trwał 300 minut? Zresztą przecież najpierw latał w samej kominiarce, poczym zdał sobie sprawę, że tak nic nie zdziała. Cierpiał też za trzech i Ty chciałbyś sadysto jeszcze mu dołożyć cierpienia? Był też przez chwilę na dobrej ścieżce, by przejść na złą stronę – przecież włóczył się z podejrzanymi typkami podczas swych podróży i kradł. Ale że był w głębi serca porządnym chłopcem, któremu nawet ideologia Wojowników Cienia, czy jak im tam, nie namieszała w głowie, to tak się nie stało. Nie wiem też, czemu miał dostawać ostre wciry, skoro był najlepszym uczniem Ducarda.
BS: W kominiarce to on tylko się spieprzył z dachu. To, że włóczył się z szemranymi typami, o niczym nie świadczy – innych po prostu nie było. A nauki Ducarda gówno dadzą, jeśli napadnie cię dziesięciu uliczników z gazrurkami.
PD: Chyba kpisz. Ducard nauczył go, jak pokonać sześciuset.
BS: Chodziło mu o ninja, a 1 ulicznik z gazrurką to w przeliczeniu 100 ninja.
PD: A cóż to dla Batmana!
BS: Nie wiem, dowiemy się w następnym odcinku.
PD: A poważnie – już od ładnych paru minut śmieszy mnie, jak próbujesz poddawać w wątpliwość każde założenie tej bajki. Cholera, Ty naprawdę traktujesz „Początek” jak film psychologiczny! „Powinien cierpieć, wkroczyć na złą drogę”. Sratatata. Ja wolę bajki, w których dobro zwycięża.
BS: Czy Ty jesteś głuchy?! Traktuję go tak, jak Nolan chciał, żeby był traktowany. Sam mówiłeś, że bajką to są części Burtona, a teraz Ci odwala. Człowieku, zastanów się, co Ty wygadujesz. Też uwielbiam bajki w których dobro zwycięża, ale nawet Jaś i Małgosia musieli zabić wiedźmę, żeby spełnić regułę.
'Skazani na Gotham'. Tim Robbins na potrzeby sequela przeszedł 17 operacji plastycznych.
'Skazani na Gotham'. Tim Robbins na potrzeby sequela przeszedł 17 operacji plastycznych.
PD: Bo widzisz synu, to jest bajka dla dużych dzieci.
BS: Obym nigdy nie był dorosły.
PD: A kto Ci każe? To jest bajka dla dużych dzieci. Przy swoich 193 cm spełniasz wymogi.
BS: Mam się śmiać?
PD: Dlaczego?
BS: Ty mi powiedz.
PD: Powiem tyle, że przez całą tę naszą rozmowę próbuję Ci na wiele różnych sposobów wyperswadować, że niepotrzebnie traktujesz film Nolana z paranoiczną powagą. No ale cóż, niektórzy są niereformowalni.
BS: Nie jesteś Luterem, mój drogi. Reformować to możesz najwyżej swoje uszy, bo odpowiedź na powyższe znajdziesz kilkadziesiąt minut wcześniej, cofając taśmę w dyktafonie.
PD: Dobra, niech Ci będzie. Nie będę dalej brnął w tę ślepą uliczkę. Przyznaję, „Batman – Początek” to nieudany dramat psychologiczny.
BS: I dobry epilog do dalszej historii.
PD: I tu muszę Cię niestety zmartwić – mogę się założyć o całą miesięczną pensję z Esensji, że następne części też nie będą udanymi dramatami psychologicznymi.
BS: Szkoda, że nie mam konta, bo już bym Ci kazał rozpocząć przelew.
PD: Przelać to ja Ci mogę co najwyżej krew, bo już od dłuższego czasu mnie zalewa.
BS: To niech Cię zalewa dalej, a ja idę spać.
PD: Dobrej nocy. Niech Ci się przyśni Twój wymarzony Batman na kozetce u psychoanalityka.
BS: Pod warunkiem, że tym psychoanalitykiem będzie długonoga blondynka.
PD: Fantazjujesz o seksie Batmana z długonogą blondynką, czy o trójkącie – tych dwoje plus Ty na dokładkę?
BS: O trójkącie.
PD: Nic z tego. Dzięki Nolanowi Batman znów jest hetero.
koniec
« 1 2 3
6 sierpnia 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Wszystko zostaje w rodzinie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Kobieta w błękitnej wodzie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

16 przecznic
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Skok przez płot
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Kult
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Kumple na zabój
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Omen
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Tsotsi
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Sky High
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Wszystko gra
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Dobry i Niebrzydki: Zemsta Dragów, czyli bokserska nostalgia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Polska nie musi wstawać z kolan, za to może wstać z kanapy
— Piotr Dobry

Dobry i Niebrzydki: Norwegia już nigdy nie będzie taka jak przedtem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Duchy, diabły, wilkołaki i steampunkowe mechaniczne skrzaty
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.