Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Abdułła Karsakbajew
‹Pościg w stepie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPościg w stepie
Tytuł oryginalnyПогоня в степи
ReżyseriaAbdułła Karsakbajew
ZdjęciaMichaił Aranyszew, Fiodor Aranyszew
Scenariusz
ObsadaDoschan Żołżaksynow, Gulnara Dusmatowa, Uldis Lieldidžs, Aszyr Czokubajew, Bajten Omarow, Władimir Jeriomin, Michaił Wasiljew, Muchtar Bachtyrgerejew, Dżambuł Hudajbergenow, Bołat Kałymbetow, Witalij Griszko, Lidia Aszrapowa, Nurżuman Ichtymbajew, Sajdal Abyłgazin
MuzykaNurgisa Tlendijew
Rok produkcji1979
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania91 min
Gatunekhistoryczny, western, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: Hamid-zawodowiec i odważna Ajgerim
[Abdułła Karsakbajew „Pościg w stepie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Eastern historyczno-rewolucyjny „Pościg w stepie” był przedostatnim dziełem kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa. I kolejnym nadzwyczaj udanym. Biorąc oczywiście pod uwagę specyfikę gatunku i czasy, w jakich powstał. Świetni aktorzy i fantastyczna muzyka pozwalają nawet zapomnieć o trochę zbyt natrętnym propagandowym wymiarze tego obrazu.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Hamid-zawodowiec i odważna Ajgerim
[Abdułła Karsakbajew „Pościg w stepie” - recenzja]

Eastern historyczno-rewolucyjny „Pościg w stepie” był przedostatnim dziełem kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa. I kolejnym nadzwyczaj udanym. Biorąc oczywiście pod uwagę specyfikę gatunku i czasy, w jakich powstał. Świetni aktorzy i fantastyczna muzyka pozwalają nawet zapomnieć o trochę zbyt natrętnym propagandowym wymiarze tego obrazu.

Abdułła Karsakbajew
‹Pościg w stepie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPościg w stepie
Tytuł oryginalnyПогоня в степи
ReżyseriaAbdułła Karsakbajew
ZdjęciaMichaił Aranyszew, Fiodor Aranyszew
Scenariusz
ObsadaDoschan Żołżaksynow, Gulnara Dusmatowa, Uldis Lieldidžs, Aszyr Czokubajew, Bajten Omarow, Władimir Jeriomin, Michaił Wasiljew, Muchtar Bachtyrgerejew, Dżambuł Hudajbergenow, Bołat Kałymbetow, Witalij Griszko, Lidia Aszrapowa, Nurżuman Ichtymbajew, Sajdal Abyłgazin
MuzykaNurgisa Tlendijew
Rok produkcji1979
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania91 min
Gatunekhistoryczny, western, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To zadziwiające, że w bardzo bogatej filmografii kazachskiego reżysera Abdułły Karsakbajewa (1926-1983) największe sukcesy odniosły obrazy skrajnie się od siebie gatunkowo różniące. Z jednej strony takie komedie dla dzieci, jak „Mam na imię Koża” (1963) i „Ałpamys idzie do szkoły” (1976), z drugiej – easterny historyczno-rewolucyjne pokroju „Niespokojnych czasów” (1967) i „Pościgu w stepie” (1979). Ten pierwszy oglądnęły w kinach cztery miliony widzów, ten drugi, którego premiera odbyła się w Moskwie 11 lutego 1980 roku – ponad dwanaście. Widać nawet w epoce Leonida Breżniewa obywatele Kraju Rad łaknęli opowieści z Dzikiego Zachodu, których erzacem stawały się przygodowo-awanturnicze opowieści z republik Azji Środkowej. I nie przeszkadzało nawet, jak widać, ich propagandowe zacięcie. Którego akurat w „Pościgu…” nie brakuje.
Fabuła filmu narodziła się w głowie Anatolija Stiepanowa (1931-2012), który początkowo ukończył wydział literaturoznawczy moskiewskiego Wszechzwiązkowego Państwowego Instytutu Kinematografii (WGIK) i jako taki został zatrudniony w „Mosfilmie”; dopiero później zajął się scenariopisarstwem. Niemal dekadę po „Pościgu w stepie” spod jego ręki wyszedł inny ciekawy tekst – rozgrywająca się w czasach drugiej wojny światowej sensacyjna „Akcja” (1987), którą na ekran przeniósł Władimir Szamszurin. Warto jeszcze podkreślić, że do pracy nad filmem Karsakbajew zaangażował tego samego kompozytora, który stworzył ścieżkę dźwiękową do „Niespokojnych czasów”. I była to bardzo dobra decyzja, ponieważ zwłaszcza muzyka etniczna, choć i symfoniczna dużo od niej nie odstaje, jest bardzo mocnym punktem tej historii.
Skoro to eastern historyczno-rewolucyjny, tradycyjnie przenosimy się w czasy wojny domowej w Rosji. Pewną nowością jest fakt, że tym razem po złej stronie barykady stoją nie klasyczni basmacze, lecz bandyci podlegający admirałowi Aleksandrowi Kołczakowi. To jego ma nad sobą złowrogi ataman Kudre (wciela się w niego kirgiski aktor Aszyr Czokubajew), który terroryzuje okoliczne auły, napada i kradnie, a przy okazji morduje chłopów sprzyjających bolszewikom i – ze szczególnym zamiłowaniem – samych krasnoarmiejców. Choć akurat strachliwego komisarza Isymbajewa oszczędził. Zrobił to z dwóch powodów: po pierwsze – wstawił się za nim starzec Akan (w tej roli Bajten Omarow), u którego Kudre służył przed pierwszą wojną światową, po drugie – miał świadomość, że pozostawienie przy życiu tchórza w mundurze Armii Czerwonej przyniesie więcej korzyści sprawie kontrrewolucji, niż zabijanie go.
I z tym właśnie nie może pogodzić się Hamid, ambitny dowódca miejscowego oddziału „czerwonych” (ma on twarz Doschana Żołżaksynowa, znany z takich produkcji, jak „Ofiary nie mają żadnych roszczeń” i „Łaciaty pies biegnący brzegiem morza”, jak również dylogii „Chanat Kazachski”). Chce jednak nie tylko ukarania Isymbajewa, ale przede wszystkim pragnie wziąć odwet na Kudrem. Jego przełożony, komisarz Urumin (łotewski aktor Uldis Lieldidžs, który zagrał między innymi w „Przez ciernie do gwiazd [Per aspera ad astra]” oraz „Braciach Rico”), wysyła go więc w step, aby przeprowadził zwiad. Ale Hamid nie zadowala się zwykłym rozeznaniem w terenie. Rozpoczyna własne dochodzenie, które prowadzi go najpierw do zdradliwego Ahmeda (Dżambuł Hudajbergenow), a następnie handlarza Grigorija Parfionowicza (Michaił Wasiljew), by ostatecznie postawić go przed obliczem samego Kudrego.
Choć klasyczny eastern to bardzo męski gatunek filmowy, Abdułła Karsakbajew nie zapomina także o wprowadzeniu na arenę wyrazistej bohaterki kobiecej, którą jest niespełna piętnastoletnia Ajgerim (to aktorski debiut Gulnary Dusmatowej, kazachskiej aktorki wciąż pojawiacej się na ekranie – patrz: „Powrót do Afganistanu”, „Likwidator”, „Dzielnice miasta [Rejony]”, „Duch”). Z rąk bandytów zginął jej ojciec; dziewczyna marzy więc o tym, aby wziąć odwet na Kudrem i jego ludziach, pomaga więc Hamidowi. Swoją drogą to ten duet ekranowy mógłby zawstydzić nawet pojawiających się w „Leonie zawodowcu” (1994) Jeana Reno i Natalie Portman. W „Pościgu w stepie” jest wszystko to, za co przed dekadami publika pokochała westerny (nawet te w wydaniu komunistycznym): strzelaniny, pogonie, zdrady, ba! nawet miłość. Jedyne, czego w tym akurat easternie Karsakbajewa jest odrobinę za dużo, to propaganda.
koniec
18 października 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.