Do kina marsz: Październik 2010Po słabym wrześniu dużo ciekawszy październik. Nagrodzone w Wenecji „Essential Killing” Skolimowskiego, oscarowy argentyński „Sekret jej oczu”, czy nowy film Davida Finchera o twórcy Facebooka z pewnością są tytułami wartymi uwagi. A to nie wszystko.
EsensjaDo kina marsz: Październik 2010Po słabym wrześniu dużo ciekawszy październik. Nagrodzone w Wenecji „Essential Killing” Skolimowskiego, oscarowy argentyński „Sekret jej oczu”, czy nowy film Davida Finchera o twórcy Facebooka z pewnością są tytułami wartymi uwagi. A to nie wszystko. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Pozwolimy sobie zacytować recenzję z relacji z tegorocznych Nowych Horyzontów: Panie i panowie – zapamiętajcie nazwisko Xaviera Dolana! Chłopak ma dopiero 21 lat, a kręci już swój drugi film, i to film nie tylko potrafiący coś powiedzieć o uczuciowości, nie tylko naprawdę niegłupi w spostrzeżeniach, ale także bardzo udany formalnie. Oryginalny miłosny trójkąt daje asumpt do rozważań nie tylko o tytułowych złudzeniach, o interpretowaniu różnych sygnałów, o utracie rozsądku i godności, gdy w grę wchodzi uczucie, ale także bardzo ciekawie charakteryzuje każdego z bohaterów. A wszystko to pomysłowo inscenizowane, ze świetnymi pomysłami montażowymi, autentycznie zabawne i zaskakująco gorzkie. Warto też wspomnieć, że mało który obraz na Nowych Horyzontach uzyskał taką owację po seansie, jak „Wyśnione miłości”. Największą ciekawostką w tej familijnej animacji, ekranizacji popularnej na zachodzie serii książek Kathryn Lasky (konkretnie pierwszego tomu) jest… osoba reżysera. Zack Snyder, znany do tej pory jako twórca „Świtu żywych trupów”, „300” i „Watchmenów” wziął się za opowieść fantasy dla młodego widza z sowami w rolach głównych. O ile nam wiadomo, udało mu się powstrzymać przed wstawieniem do fabuły zombich, półnagich Spartan, obwieszonych kolczykami Persów i nagich superbohaterów w kolorze niebieskim i po raz pierwszy jego film nie został zakwalifikowany jako „tylko dla dorosłych”. David Fincher łączy swoje siły z utalentowanym scenarzystą Aaronem Sorkinem, aby zrekonstruować okoliczności powstania popularnego serwisu społecznościowego Facebook. Wizualny styl reżysera i dialogowy sznyt Sorkina z pewnością gwarantują interesującą dynamikę, dramatyzując życia Marka Zuckenberga z wielką dbałością o detale. W rolach głównych występują obiecujący młodzi aktorzy, tacy jak Jesse Eisenberg, czy przyszły Spider-Man – Andrew Garfield, a muzyką zajął się Trent Reznor. Świetny zwiastun rozbudził wysokie oczekiwania, a pozytywne recenzje porównujące „The Social Network” z „Siecią” Lumeta czy „Wszystkimi ludźmi prezydenta” Pakuli wskazują, że mamy do czynienia z ważnym wydarzeniem filmowym, obok którego trudno przejść obojętnie. Moda na kino akcji emerytów trwa! Po niedawnych „Niezniszczalnych” kolejna produkcja sensacyjna z obsadą, której sumaryczny wiek z pewnością przekracza 1000 lat. Ale za to jaką obsadą! W „Red”, opartej na komiksie Warrena Ellisa i Cully′ego Hamnera szpiegowskiej historii, w której rodzina emerytowanego agenta CIA zagrożona jest przez zawodowych zabójców o niejasnych pobudkach zobaczymy m.in. Bruce′a Willisa, Morgana Freemana, Johna Malkovicha, Hellen Mirren, Richarda Dreyfussa, Briana Coxa oraz Ernesta Borgnine′a! Eomer, czyli Karl Urban, odmładza nieco tę ekipę – ale i tak chyba dla takich tuzów warto wybrać się do kina. Z reguły nie polecamy remake′ów, ale tym razem uczynimy wyjątek. Po pierwsze dlatego, że szwedzki pierwowzór przeszedł przez polskie kina praktycznie niezauważony, by wkrótce zwrócić na siebie uwagę dziesiątkami nagród, wyróżnień, entuzjastycznymi opiniami światowej krytyki i został uznany za jeden z najciekawszych filmów grozy ostatnich lat. Tym bardziej cieszy fakt, że wraz z wejściem do kin remake′u, będziemy mogli ponownie zobaczyć oryginał, który do kin przy tej okazji powróci. Ale wszystko wskazuje na to, że i remake wart jest uwagi – recenzje ma bardzo pozytywne, podkreśla się, że czerpie z pierwowzoru co najlepsze, stawiając na klimat i oryginalność tej historii. Opromieniony nagrodami na festiwalu w Wenecji, rozsławiony rozgłosem wokół rzekomego torturowania terrorystów na terenie Polski, kontrowersją polityczną (byli tacy, którzy protestowali przeciw polskiej premierze) nowy film Jerzego Skolimowskiego wydaje się być jednym z najważniejszych wydarzeń filmowych jesieni. Oczywiście nie tylko jako sensacja pozafilmowa – bowiem, jak wynika z recenzji i omówień, „Essential Killing” zapowiada się nie tylko jako wypowiedź polityczna, ale i nieustannie trzymający w napięciu, zajmujący thriller. Tegoroczny zwycięzca Oscarowy z kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny” podobnie jak zeszłoroczne japońskie „Pożegnania” znów budził duże kontrowersje. Zarzucano Akademii, że pominęła mniej przyjemne, drapieżne, ale ambitniejsze i lepsze filmy, jak „Prorok” i „Biała wstążka”, zarzucano, że kieruje się prostym sentymentalizmem i nagradza dzieła bezpieczne i swojskie. Tak czy inaczej „Sekret jej oczu” obejrzeć trzeba. Po pierwsze dlatego, że ciekawa argentyńska kinematografia rzadko gości na naszych ekranach, po drugie, bo film z pewnością będzie w stanie dostarczyć wzruszeń nie tylko natury estetycznej (a tej warstwy nikt nie krytykuje), po trzecie, oczywiście po to, by wyrobić sobie własne zdanie. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Flashforward. Przebłysk jutra Po ostatnich sezonach „Zagubionych” wydawać by się mogło, że oparcie całego serialu na tzw. „flashforward” (odwrotność „flashbacks” – częściowe przeniesienie narracji w przyszłość) to czysta zrzyna. Jednak serial Davida S. Goyera czerpie pomysł z powieści SF Roberta J. Sawyera napisanej już w 1999 roku, nagrodzonej zresztą Aurora Award przyznawaną przez kanadyjskich fantastów. Amerykańska telewizyjna adaptacja też radziła sobie dobrze zgarniając statuetkę Emmy i będąc nominowaną do Hugo. Niestety to nie wystarczyło – po pierwszym sezonie zdecydowano o zakończeniu produkcji. Musimy wiec cieszyć się fascynującym pomysłem – cała ludzkość traci na kilkadziesiąt sekund świadomość doświadczając wizji tego, co zdarzy się za pół roku – wiedząc, że nigdy nie poznamy jego rozwinięcia. Z drugiej strony, patrząc na „Zagubionych”, może to i lepiej? Jericho Kolejny serial o znakomitym pomyśle – mieszkańcy tytułowego miasteczka w Kansas zostają odcięci od informacji ze świata po tym jak na główne miasta USA spadają bomby atomowe (przy czym rzecz dzieje się współcześnie, a nie w czasach zimnej wojny) – i kolejny, który nie doczekał się finału. Podobnie jak „FlashForward” „Jericho” skasowano już po pierwszym sezonie, ale olbrzymia mobilizacja fanów spowodowała dokręcenie siedmiu kolejnych epizodów. Zresztą o popularności serii świadczy fakt, że do dziś pojawiają się plotki o kontynuacji realizowanej pod egidą innej stacji filmowej, albo w innej formie – na przykład filmu kinowego lub animacji. Jak dotąd skończyło się jedynie na mini-serii komiksowej i wydaniu wszystkich odcinków serialu na DVD. Powrót do przyszłości (Blu-Ray) Jedna z najlepszych filmowych trylogii wszech czasów, jeden z najpopularniejszych filmów młodzieżowych wszech czasów, jeden z najbardziej emocjonujących filmów przygodowych wszech czasów i jeden z najzgrabniejszych filmów o podróżach w czasie… wszech czasów. Jednym słowem ikona popkultury i znakomite kino rozrywkowe. Tym razem z okazji 25-lecia premiery pierwszego filmu w zremasterowanej cyfrowo wersji wydanej na Blu-Ray. Już choćby z tego względu wydanie będzie pozycją obowiązkową, ale dla fanów jeszcze ciekawsze będą dodatki, które – mamy nadzieje – okażą się bogatsze niż w wydaniach DVD. Plotki głoszą, że w końcu będziemy mogli zobaczyć wstępny materiał nagrany z udziałem Erica Stoltza, który miał się wcielić w Marty′ego McFly zanim zastąpił go Michael J. Fox. Superman/Batman: Apokalipsa Producenci ostatnio rozpieszczają miłośników superbohaterów z uniwersum DC – w ciągu ostatnich trzech lat pod egidą DC Universe Animated Original Movies zrealizowano już 8 filmów animowanych i planuje się kolejne. Na szczęście dla polskich fanów zauważają to też rodzimi dystrybutorzy: mieliśmy w tym roku już „Batman: W cieniu Czerwonego Kaptura” i „Superman i Batman: Wrogowie publiczni”. Kolejną produkcją jest „Superman i Batman: Apokalipsa” w której Nietoperz i Człowiek ze Stali kontynuują swoje wspólne przygody stając m.in. naprzeciw krwiożerczego Darkseida i łącząc siły z Supergirl. Nie zabraknie też produkcji krótszych – w październiku ukaże się kolejny sezon serialu animowanego „Batman: Odważni i bezwzględni”, opowiadającego o współpracy Mrocznego Rycerza z innymi superbohaterami. • • • Ciekawsze premiery DVD i Blu-Ray października 2010:
30 września 2010 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
Król jest nagi. Rzecz o kinie Davida Finchera
— Łukasz Gręda
Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski
Filmowy rok 2010: Porażki i sukcesy 2010
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Artur Zaborski
Filmowy rok 2010: Social Network, czyli trzymanie widza w napięciu samym tekstem
— Piotr Dobry, Karol Kućmierz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
„The Social Network” najlepszym filmem roku według Stopklatki i Esensji
— Esensja
„The Social Network” w minionym kwartale najlepszy
— Esensja
Wola bezsilności
— Ewa Drab
Manifest przetrwania
— Ewa Drab
Czar pluszowej świni
— Ewa Drab
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Kiedy wejdziesz między wrony…
— Marcin Mroziuk
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński
Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
Polecam Jericho, mieli wiele świetnych pomysłów!