Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jazz Half Sextet
‹Mini Jazz Klub 16›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMini Jazz Klub 16
Wykonawca / KompozytorJazz Half Sextet
Data wydania1978
Wydawca Panton
NośnikWinyl
Czas trwania11:42
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Petr Šprunk, Jiří Vácha, Viktor Kotrubenko, Jana Koubková
Utwory
Winyl1
1) Kočka leze dírou02:06
2) Stín04:12
3) Panna Eva, panna Božena a psik Bobík00:28
4) Balada o Rosničce, aneb když jsem šel zalévat zahrádku02:12
5) Drink bez sody [Straight, No Chaser]02:44
Wyszukaj / Kup

Non omnis moriar: Różne oblicza Jany

Esensja.pl
Esensja.pl
Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj trzy nagrane z różnymi formacjami single Jany Koubkovej (czyli czeskiej Urszuli Dudziak) z serii „Mini Jazz Klub”.

Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Różne oblicza Jany

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj trzy nagrane z różnymi formacjami single Jany Koubkovej (czyli czeskiej Urszuli Dudziak) z serii „Mini Jazz Klub”.

Jazz Half Sextet
‹Mini Jazz Klub 16›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMini Jazz Klub 16
Wykonawca / KompozytorJazz Half Sextet
Data wydania1978
Wydawca Panton
NośnikWinyl
Czas trwania11:42
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Petr Šprunk, Jiří Vácha, Viktor Kotrubenko, Jana Koubková
Utwory
Winyl1
1) Kočka leze dírou02:06
2) Stín04:12
3) Panna Eva, panna Božena a psik Bobík00:28
4) Balada o Rosničce, aneb když jsem šel zalévat zahrádku02:12
5) Drink bez sody [Straight, No Chaser]02:44
Wyszukaj / Kup
Urodziła się w nieodległych od Pragi Roztokach ostatniego dnia października 1944 roku. Trwała wtedy jeszcze druga wojna światowa, a niedawna stolica Czechosłowacji wciąż była najważniejszym miastem podległego III Rzeszy Protektoratu Czech i Moraw. Uczyć się śpiewu zaczęła, mając zaledwie sześć lat. Z czasem osiągnęła prawdziwe mistrzostwo. Szukając porównań, bo bez nich nie da się przecież obejść, można by stwierdzić, że Jana Koubková to – z uwagi na pokrewieństwo stylistyczne wykonywanej przez nie muzyki – czeska wersja Urszuli Dudziak (jest w końcu młodsza o rok i dziewięć dni, na dodatek nie zdobyła aż takiego rozgłosu poza swoją ojczyzną jak Polka). Profesjonalną karierę muzyczną rozpoczęła w połowie lat 60. ubiegłego wieku w składzie wokalnego Inkognito Kvartet (1966-1967), później występowała w wielu podobnych formacjach (niekiedy były to nawet chóry) – Jezinky, Linha Singers, Lubomir Pánek Singers, Bambini di Praga, Hot Tety, Jazz Sanatorium Lud’ka Hulana. Ba! przewinęła się nawet przez C&K Vocal, chociaż nie wzięła udziału w nagraniu żadnej z jego klasycznych albumów.
W latach 1976-1986 czechosłowacka, mająca siedzibę w Pradze, wytwórnia płytowa Panton (pozostająca jednak w cieniu Supraphonu) wydawała serię EP-ek pod wspólnym tytułem „Mini Jazz Klub”. W jej ramach prezentowano najciekawsze zjawiska na rodzimej scenie jazzowej, soulowej, funkowej i jazzrockowej, a niekiedy nawet eksperymentalnej i awangardowej. W sumie wydano – najprawdopodobniej – czterdzieści pięć płytek, które dzisiaj są niemal otoczone kultem przez wielbicieli – głównie czeskiej – muzyki z okolic jazzu. Na trzech z nich można usłyszeć śpiewającą z trzema różnymi zespołami akompaniującymi Janę Koubkovą: Jazz Half Sextet (EP-ka numer 16, wydana w 1978 roku), Horký Dech (EP-ka numer 23, 1979) oraz Jazz Q pianisty Martina Kratochvíla (EP-ka numer 38, 1984). Każde wydawnictwo przedstawia nieco inne oblicze słynnej wokalistki. Każde zasługuje na szczególną uwagę.
Na płytkę sygnowaną przez Jazz Half Sextet trafiło pięć krótkich kompozycji, które nagrane zostały w ciągu zaledwie jednego dnia (15 grudnia 1976 roku) w studiu znajdującym się przy obecnej praskiej Operze Państwowej (wówczas nosiła ona oficjalnie nazwę Smetanovo divadlo). Formacją kierował saksofonista tenorowy Viktor Kotrubenko, a w nagraniach Janie towarzyszyli jeszcze (kontra)basista Jiří Vácha oraz perkusista i perkusjonista Petr Šprunk. Przyznam, że słuchane po niemal półwieczu od powstania utwory te wciąż robią ogromne wrażenie. Urzeka zwłaszcza ich ilustracyjny nastrój i natchnione wokalizy Koubkovej, nierzadko rozbrzmiewające unisono z saksofonem lidera (jak w „Kočka leze dírou” czy miniaturowym żartobliwym „Panna Eva, panna Božena a psik Bobík”) bądź wchodzące z nim w dialog („Balada o Rosničce, aneb když jsem šel zalévat zahrádku”). Niekiedy na plan pierwszy wybija się jeszcze wyjątkowo ciepło brzmiący bas („Stín”). Bywa że kwartet, wliczając również Janę, pozwala sobie na nieco intensywniejszy, a przy tym radośniejszy przekaz. Tak dzieje się w zamykającym płytkę „Drink bez sody”, będącym przeróbką klasycznego utworu Theloniousa Monka „Straight, No Chaser” z tak właśnie zatytułowanego longplaya (1967).

Horký Dech Jany Koubkové
‹Mini Jazz Klub 23›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMini Jazz Klub 23
Wykonawca / KompozytorHorký Dech Jany Koubkové
Data wydania1979
Wydawca Panton
NośnikWinyl
Czas trwania11:44
Gatunekjazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Ladislav Malina, Jiří Tomek, Ivo Durczak, Zdeněk Šedivý, Zdeněk Bártík, Rudolf Ticháček, Zdeněk Kalhous, Zdeněk Hrášek, Jana Koubková
Utwory
Winyl1
1) Vikingovy sny05:08
2) Ty papuče02:24
3) Lučni harfa04:12
Wyszukaj / Kup
W rok po przygodzie z Jazz Half Sextet Koubková postanowiła założyć pierwszy własny zespół – tak powstał działający do 1982 roku Horký Dech Jany Koubkové. Obok liderki współtworzyli go: gitarzysta Zdeněk Hrášek, klawiszowiec Zdeněk Kalhous (którego Jana znała z Jazz Sanatorium), saksofonista Rudolf Ticháček (wcześniej w legendarnej formacji jazzrockowej Energit), puzonista Zdeněk Bártík, trębacz Zdeněk Šedivý (udzielający się w Mahagon), basista Ivo Durczak, kongista Jiří Tomek (znany z występów między innymi w takich zespołach fusion, jak Bohemia, Energit i Jazz Q) oraz bębniarz Ladislav Malina (Mahagon, Marsyas, Pražský výběr). Sesja, podczas której powstały trzy utwory zamieszczone na „Mini Jazz Klub 23”, miała miejsce 30 listopada 1978 roku w tym samym miejscu, gdzie Jana pracowała z Viktorem Kotrubenko. Muzycznie jednak propozycja nowej grupy wokalistki różniła się znacząco. To już był bardzo klasyczny i bogato zaaranżowany jazz-rock.
Otwierające EP-kę „Vikingovy sny” to doskonały przykład czechosłowackiego fusion, które w drugiej połowie lat 70. święciło prawdziwe triumfy w Europie. Horký Dech wzniósł się na możliwie najwyższy poziom. W kompozycji tej nie brakuje ani rockowego rozmachu (vide doskonale funkcjonująca sekcja rytmiczna), ani nastrojowego akompaniamentu (to przede wszystkim zasługa grającego na fortepianie elektrycznym Kalhousa), ani intensywnych solówek (puzonisty, trębacza i gitarzysty). Do tego dochodzą jeszcze oczywiście popisy wokalne Jany, która nie stroni od intensywnych improwizacji. W krótszym o połowę „Ty papuče” dynamiki jest – między innymi za sprawą perkusjonaliów – jeszcze więcej, ale nie brakuje również poetyckiej zwiewności, za którą odpowiadają Koubková i Kalhous (tym razem sięgający dodatkowo po fortepian akustyczny). Płytkę zamyka wyjątkowo urokliwa, utrzymana w stylistyce bossa novy „Lučni harfa”, z liryczną partią Jany na tle gitary akustycznej oraz subtelną partią fletu, na którym – jak mniemam (bo w opisie EP-ki tej wiadomości nie znajdujemy) – zagrał Rudolf Ticháček.

Jana Koubková, Jazz Q
‹Mini Jazz Klub 38›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMini Jazz Klub 38
Wykonawca / KompozytorJana Koubková, Jazz Q
Data wydania31 grudnia 1984
Wydawca Panton
NośnikWinyl
Czas trwania10:31
Gatunekjazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Jana Koubková, Martin Kratochvíl, František Francl, Jiří Veselý, Pavol Kozma
Utwory
Winyl1
1) Zlý sen05:44
2) Ovči vlna04:47
Wyszukaj / Kup
Kres istnieniu tej grupy położyła tragiczna śmierć Ticháčka, który zginął 27 września 1982 roku w wypadku samochodowym nieopodal Monachium. Jana Koubková znalazła się wówczas na artystycznym rozdrożu. Pomocną dłoń wyciągnął do niej lider legendarnego Jazz Q Martin Kratochvíl. Starał się w ten sposób pomóc nie tylko wielkiej artystce, ale także sobie. Wydany po trzech latach od nagrania kolejny longplay jego macierzystej formacji „Hvězdoň” (1984) prezentował dobry poziom, ale mimo wszystko odbiegał jakością od wydawnictw z poprzedniej dekady. Martin szukał nowej formuły, nawiązywał współpracę z wieloma wokalistami; byli wśród nich między innymi Oskar Petr, Lucie Bílá (właściwie Hana Zaňáková), Petr Flyn. Niewiele jednak istotnego z tego wychodziło, o czym można się przekonać, sięgając po składankowy kompakt „Album, které nikdy nevyšlo” (2001). W 1984 roku Kratochvíl zaprosił Koubkovą do swego studia Budíkov w podpraskich Mnichovicach, gdzie z towarzyszeniem Jazz Q zarejestrował cztery utwory.
Dwa z nich – „Zlý sen” i „Ovči vlna” – ukazały się jeszcze w tym samym roku na EP-ce „Mini Jazz Klub 38”; trzeci („Jsem svá”) wypełnił stronę B singla dzielonego na pół z Karelem Peterką, czwarty natomiast („Blues holky na vdávání”) powędrował na razie do archiwum. „Zlý sen” to klasyczne w tamtym czasie dla Jazz Q subtelne, zahaczające miejscami o pop-rock, fusion – z jazzującą gitarą Františka Francla i powłóczystymi syntezatorami lidera, który nie stroni jednak także od solówki zagranej na fortepianie elektrycznym. Sekcja rytmiczna z kolei, czyli basista Jiří Veselý i perkusista Pavol Kozma, urozmaicają sobie czas wprowadzaniem do obiektu funkowych rytmów. „Ovči vlna” to natomiast „jazda bez trzymanki”, ale taka, która niekoniecznie każdemu musi przypaść do gustu: po bluesowo-rockowym otwarciu (z organami i zadziorną wokalizą), pojawia się bowiem wtręt jazzrockowy, który kończy się ryzykownym skokiem do świata z pogranicza bluesa i country. A co przynosiły dwie pozostałe kompozycje? W przebojowym „Jsem svá” zespół mocno funkuje, za to „Blues holky na vdávání” rozpięty jest pomiędzy swingiem (w warstwie wokalnej) a bluesem (vide podkład instrumentalny). Ciekawe, choć niekoniecznie godne zachwytu.
koniec
27 stycznia 2024
Mini Jazz Klub 16
Skład:
Jana Koubková – śpiew
Viktor Kotrubenko – saksofon tenorowy
Jiří Vácha – gitara basowa, kontrabas
Petr Šprunk – perkusja, bongosy, marimba

Mini Jazz Klub 23
Skład:
Jana Koubková – śpiew
Zdeněk Hrášek – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Zdeněk Kalhous – fortepian elektryczny, fortepian
Rudolf Ticháček – saksofon, flet
Zdeněk Bártík – puzon
Zdeněk Šedivý – trąbka
Ivo Durczak – gitara basowa
Jiří Tomek – kongi
Ladislav Malina – perkusja

Mini Jazz Klub 38
Skład:
Jana Koubková – śpiew
Martin Kratochvíl – fortepian elektryczny, syntezatory, organy
František Francl – gitara elektryczna
Jiří Veselý – gitara basowa
Pavol Kozma – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Czas (smutnych) rozstań
Sebastian Chosiński

22 IV 2024

Longplayem „Future Days” wokalista Damo Suzuki pożegnał się z Can. I chociaż Japończyk nigdy nie był wielkim mistrzem w swoim fachu, to jednak każdy wielbiciel niemieckiej legendy krautrocka będzie kojarzył go głównie z trzema pełnowymiarowymi krążkami nagranymi z Niemcami.

więcej »

Non omnis moriar: Praga pachnąca kanadyjską żywicą
Sebastian Chosiński

20 IV 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj wspólny album czechosłowackiej Orkiestry Gustava Broma i kanadyjskiego trębacza Maynarda Fergusona.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Nie zadzieraj z Czukayem!
Sebastian Chosiński

15 IV 2024

W latach 1968-1971 życie muzyków Can ogniskowało się wokół pracy. Mieszkając w Schloß Nörvenich, praktycznie nie wychodzili ze studia. To w którymś momencie musiało odbić się na kondycji jeśli nie wszystkich, to przynajmniej niektórych z nich. Pewien kryzys przyszedł wraz z sesją do „Ege Bamyasi” i nie wiadomo, jak by to wszystko się skończyło, gdyby sprawy w swoje ręce nie wziął nadzwyczaj zasadniczy Holger Czukay.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Praga pachnąca kanadyjską żywicą
— Sebastian Chosiński

Znad Rubikonu do Aszchabadu
— Sebastian Chosiński

Gustav, Praga, Brno i Jerzy
— Sebastian Chosiński

Jazzowa „missa solemnis”
— Sebastian Chosiński

Prośba o zmiłowanie
— Sebastian Chosiński

Strzeż się jazzowej policji!
— Sebastian Chosiński

Fusion w wersji nordic
— Sebastian Chosiński

Van Gogh, słoneczniki i dyskotekowy funk
— Sebastian Chosiński

Surrealizm podlany rockiem, bluesem i jazzem
— Sebastian Chosiński

W cieniu tragedii
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.