Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andriej Kudinienko
‹Masakra›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMasakra
Tytuł oryginalnyМасакра
ReżyseriaAndriej Kudinienko
ZdjęciaPaweł Zubricki, Aleksiej Ubejwołk
Scenariusz
ObsadaAndriej Nazimow, Dmitrij Miller, Maria Kurdieniewicz, Jelena Odincowa, Aleksandr Kołbyszew, Wiaczesław Pawliut, Polina Syrkina, Siergiej Własow, Oksana Liesnaja
MuzykaOleg Chodosko
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiBiałoruś
Czas trwania98 min
Gatunekgroza / horror, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Lokis pod rękę z Drakulą
[Andriej Kudinienko „Masakra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Lokis pod rękę z Drakulą
[Andriej Kudinienko „Masakra” - recenzja]

Jeśli ktoś zna polskiego „Lokisa”, film Andrieja Kudinienki w niczym go nie zaskoczy. Dlatego też nie należy się po tym białoruskim kostiumowym horrorze z mocno rozwiniętym pierwiastkiem melodramatycznym – przywodzącym na myśl, poza obrazem Janusza Majewskiego, także „Wilczycę” (1982) i „Powrót wilczycy” (1990) Marka Piestraka – spodziewać zbyt wiele. Fabuła jest przewidywalna; na dodatek nie wszystkie wątki są szczęśliwie ze sobą powiązane. W niektórych fragmentach przydałoby się również pewne rzeczy uściślić, aby nie było wątpliwości, kto, po co i dlaczego… Mimo oczywistych mankamentów, „Masakrę” ogląda się jednak z niemałą przyjemnością. Przede wszystkim dlatego, że scenografom i kostiumografom udało się oddać koloryt epoki; nie brakuje też scen nie tyle mrożących krew w żyłach, co chwytających za serce. Do takich należy zaliczyć chociażby niespodziewaną wizytę niedźwiedzicy w zamku podczas suto zakrapianej wieczerzy zorganizowanej przez hrabiego Pazurkiewicza. Również dramatyczny finał, w którym nie brakuje ani emocji, ani krwi, ma szansę zrobić na odbiorcach spore wrażenie. Spośród wszystkich postaci najciekawszą jest bezsprzecznie ojciec Paweł ze swoją głęboko skrywaną tajemnicą z nie tak znowu odległej przeszłości – szkoda tylko, że nijak się ona ma do reszty fabuły. Polskim widzom może jeszcze przypaść do gustu scena, w której Anna Kazimirowna, poproszona o to, aby zagrała coś na fortepianie, siada do instrumentu i w obecności rosyjskiego generała odgrywa pierwsze takty „Mazurka Dąbrowskiego”. Miło, że białoruscy twórcy nie starali się wymazać śladów polskości obecnych przecież po dziś dzień na obszarze dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Kompletując obsadę, Kudinienko sięgnął przede wszystkim po aktorów rosyjskich – niekoniecznie będących wielkimi gwiazdami, ale na pewno rozpoznawalnych dla widzów. Hrabiego Władimira Pazurkiewicza zagrał dwudziestoczteroletni wówczas Andriej Nazimow („Czarna Błyskawica”, „Odszkodowanie”), awanturnika Nikołaja Kazancewa – starszy od niego o czternaście lat Dmitrij Miller („Sługa gosudariew”, „Wesołkowie”), natomiast rosyjskiego generała – mający na koncie kilkadziesiąt ról w filmach radzieckich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich Aleksandr Kaszpierow (rocznik 1946). Także białoruscy aktorzy zaproszeni do pracy na planie „Masakry” nie byli anonimowi. W służącego Griszę wcielił się bowiem Siergiej Własow („Prostytutki”, „Panowie oficerowie: Ratujcie Imperatora”, „Twierdza brzeska”), w usługującego hrabiemu Pazurkiewiczowi Zygmunta – Wiaczesław Pawliut („Sprawiedliwość wilków”, „Palacz”), w myśliwego Bucharina – Iwan Mackiewicz („Rok 1612”, „Gop-stop”), natomiast w kucharkę Wierkę – Polina Syrkina („Bikiniarze”, „Kadet”). Jedynie piękną polską szlachciankę Annę Kazimirownę gra debiutująca na dużym ekranie dwudziestotrzyletnia Maria Kurdieniewicz, rodem z rosyjskiego Złatousta.
Warto wspomnieć jeszcze o Ukraińcu Aleksandrze Kołbyszewie (rocznik 1960), który podarował swą twarz zakonnikowi-rewolucjoniście ojcu Pawłowi, a który – choć studiował w Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Teatru, Kina i Telewizji imienia Iwana Karpenko-Karego – od lat związany jest zawodowo z teatrami białoruskimi. Scenariusz „Masakry” wyszedł spod pióra, urodzonego przed czterema dekadami w poleskim Pińsku, Aleksandra Kaczana. Początkowo wcale nie marzyła mu się kariera filmowa, podjął bowiem studia w Moskiewskim Instytucie Inżynieryjno-Fizycznym; dopiero po kilku latach zdał sobie sprawę, że chciałby robić w życiu coś zupełnie innego i przeniósł się na wydział scenariuszowy Wszechrosyjskiego Państwowego Instytutu Kinematografii (WGIK). Po powrocie do ojczyzny podjął pracę w wytwórni „Biełarusfilm”, gdzie z czasem awansował do stołka zastępcy głównego redaktora. Od lat jest on stałym współpracownikiem Kudinienki. Podobnie zresztą jak główny operator filmu Paweł Zubricki. Stworzenie ścieżki dźwiękowej producenci powierzyli czterdziestosześcioletniemu białoruskiemu kompozytorowi muzyki klasycznej Olegowi Chodosce. Ma on na koncie między innymi kantaty, poematy symfoniczne oraz utwory na kwartet smyczkowy; na potrzeby filmu pracował do tej pory rzadko – vide dramat wojenny „Pojti i nie wiernutsia” (1992) oraz obyczajowy „Ogniennyj striełok” (1994) Nikołaja Kniaziewa.
koniec
« 1 2
30 października 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Zeus = Zero. Wielki Zero!
Sebastian Chosiński

12 V 2024

Gdy rozpoczęły się prace nad „Numerami”, autor literackiego pierwowzoru i jeden z dwóch reżyserów filmu (obok Achtema Seitabłajewa) siedział jeszcze w rosyjskim więzieniu. Kiedy wreszcie udało się doprowadzić do jego uwolnienia, Ukrainiec Ołeh Sencow dokończył pracę nad filmem, będącym wielkim oskarżeniem systemu totalitarnego i – osobiście – Władimira Putina.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.