Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Paweł Parchomienko
‹Gagarin›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGagarin
Tytuł oryginalnyГагарин. Первый в космосе
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery30 maja 2014
ReżyseriaPaweł Parchomienko
ZdjęciaAnton Antonow, Wadim Jusow
Scenariusz
ObsadaJarosław Żałnin, Olga Iwanowa, Michaił Filippow, Władimir Stiekłow, Wadim Miczman, Daniił Worobjow, Nadieżda Markina, Wiktor Proskurin, Anatolij Otradnow
MuzykaGeorge Kallis
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania108 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Ojczyzna, honor, Gagarin
[Paweł Parchomienko „Gagarin” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Ojczyzna, honor, Gagarin
[Paweł Parchomienko „Gagarin” - recenzja]

Od strony artystycznej „Pierwszy w kosmosie” broni się jednak średnio. Scenarzyści – zapewne po to, aby nie drażnić rodziny Gagarina – pominęli wszystkie związane z tą postacią kontrowersje. W efekcie Jurij Aleksiejewicz stał się bohaterem kompletnie bez wyrazu; równie dobrze można by go zastąpić Myszką Miki bądź Kaczorem Donaldem i obraz nic by na tym nie stracił. Film nie niesie ze sobą – poza wspomnianym już zakończeniem – praktycznie żadnych emocji; smakuje jak letnie piwo, niby zaspokaja pragnienie, ale przyjemności nie daje w ogóle. W dużej mierze zawiniła konstrukcja fabuły. Gdyby Parchomienko, Kapaniec i Dmitrijew zdecydowali się pokazać wcześniejsze losy Gagarina po bożemu, chronologicznie, od dzieciństwa na wsi po sam lot – być może dałoby się jeszcze coś z tej historii wycisnąć. A tak wciśnięte pomiędzy wydarzenia jednego tylko dnia retrospekcje przypominają jedynie wysypane z rękawa anegdoty. Może i wysypane sensownie, ale pozostające tylko anegdotami. Rolę tytułową reżyser powierzył, urodzonemu w uralskim Niżnym Tagile, dwudziestosiedmioletniemu w chwili premiery filmu Jarosławowi Żałninowi, który wcześniej zaliczył niewielkie epizody w „Elenie” (2011) Andrieja Zwiagincewa i „Metrze” (2012) Antona Miegierdiczowa. W jego dublera – i zarazem drugiego radzieckiego kosmonautę, który odbył lot pozaziemski – Giermana Titowa wcielił się rówieśnik Żałnina, Wadim Miczman (rodem z Kujbyszewa). Od dziecka występował on w zespołach folklorystycznych, a po ukończeniu moskiewskiego Instytutu Sztuki Współczesnej (na wydziale śpiewu estradowo-jazzowego) wyspecjalizował się w musicalach. Wcześniej zagrał tylko w jednym filmie – komedii muzycznej Igora Korobiejnikowa „ Step by Step” (2010).
Konstruktor rakiet Siergiej Korolow ma twarz doświadczonego Michaiła Filippowa („Purpurowy śnieg”, „Szpieg”), a rodzice Jurija – Nadieżdy Markinej („Dobrzy ludzie”, „We mgle”) i Wiktora Proskurina („Dworzec Białoruski”, „Gorzki romans”, „Morderczy Afganistan). Filmowa żona Gagarina, czyli Białorusinka Olga Iwanowa, znana jest bardziej w swojej ojczyźnie jako didżejka radiowa, choć może się też pochwalić epizodem w „Bikiniarzach”. Generała Nikołaja Kamanina zagrał Władimir Stiekłow („Pokażę ci Moskwę”, „Jelcyn. Trzy dni sierpnia”), doktor Adilę Kotowską – Inga Obołdina-Striełkowa („Wszyscy umrą, lecz nie ja”, „Dyrygent”), natomiast sekretarza generalnego KPZR Chruszczowa – etatowy odtwórca tej postaci Władimir Czuprikow („Gop-stop”), który obdarzył Nikitę Siergiejewicza swoją aparycją już po raz czwarty.
Autorem ścieżki dźwiękowej do „Pierwszego w kosmosie” nie jest, o dziwo, Rosjanin, ale… Cypryjczyk – George Kallis (rocznik 1974), który fachu uczył się w Stanach Zjednoczonych (Berklee College of Music w Bostonie) oraz w Wielkiej Brytanii (The Royal College of Music w Londynie). Zaczynał jako kompozytor muzyki do filmów dokumentalnych i krótkometrażówek; z biegiem czasu upomniało się o niego Hollywood, choć jak do tej pory wielkiej kariery za Oceanem nie zrobił. W swoim curriculum vitae ma między innymi takie pozycje, jak „Joy Division” (2006) i „Screwed” (2011) Rega Travissa, „Nieśmiertelny: Źródło” (2007) Bretta Leonarda oraz „Dry Run” (2010) Arama Boyraziana. Za kamerą w roli operatora stanął natomiast czterdziestotrzyletni dzisiaj Anton Antonow, absolwent Wszechrosyjskiego Państwowego Instytutu Kinematografii (WGIK) z rocznika 1995. Praktycznie od początku swojej kariery artystycznej wierny jest jednemu reżyserowi – Jegorowi Konczałowskiemu („Antykiller”, 2002; „Antykiller 2”, 2003; „Ucieczka”, 2005; „Powrót do A”, 2011), ale zdarzyło mu się współpracować także z Antonem Miegierdiczowem („Walka z cieniem 2: Rewanż”, 2007; „Ciemny świat”, 2010) oraz Maksimem Pieżemskim („Miłostki-zagwozdki 2”, 2009); czytelnicy „Esensji” znają go natomiast z dramatu sensacyjnego „Pułapka na zabójcę” (2008) Samweła Gasparowa. Co ciekawe, Paweł Parchomienko wykorzystał w swoim filmie również zdjęcia legendarnego operatora radzieckiego Wadima Jusowa (choć informacja o tym w napisach początkowych się nie znalazła), który do historii przeszedł jako mocna podpora talentu Andrieja Tarkowskiego (vide „Dziecko wojny”, „Andriej Rublow”, „Solaris”).
koniec
« 1 2
21 lipca 2013

Komentarze

06 IV 2015   16:09:09

Prawdziwa śmierć Jurija Gagarina.
http://www.eioba.pl/a/4qtz/prawdziwa-smierc-jurija-gagarina

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.