Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Aleksiej Bałabanow
‹Morfina›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorfina
Tytuł oryginalnyМорфий
ReżyseriaAleksiej Bałabanow
ZdjęciaAleksander Simonow
Scenariusz
ObsadaLeonid Biczewicz, Ingeborga Dapkunaite, Andriej Panin, Siergiej Garmasz, Katarina Radivojevič
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania110 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Zdradzony i odurzony
[Aleksiej Bałabanow „Morfina” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Zdradzony i odurzony
[Aleksiej Bałabanow „Morfina” - recenzja]

W losie młodego doktora odbija się poniekąd los całego narodu. Odurzona przez nową, komunistyczną ideologię Rosja pogrąża się w perwersyjnej rozpuście – zdradza dawne ideały, otwierając szeroko drogę nowym, zbrodniczym ideom. Kontrast między dawnymi a nowymi czasy jest zresztą bardzo wyraźnie przedstawiony. Starą, odchodzącą do lamusa historii, carską epokę przywodzą na myśl namiętnie słuchane przez Poliakowa w domowym zaciszu sentymentalne pieśni; za oknami czai się już jednak nowe, które tylko czeka na odpowiedni moment, by dopaść głównego bohatera, chwycić go za gardło i ścisnąć z całych sił. Tak jak Michaił Aleksiejewicz nie jest w stanie wyrwać się ze szponów nałogu, tak Rosja nie potrafi zwalczyć śmiertelnego zagrożenia, jakim okazuje się dlań bolszewizm. Osobista klęska Poliakowa urasta zatem do miana symbolu. Jego porażka pociąga za sobą unicestwienie całego świata, który go ukształtował, a ucieczka przed narastającym w wielkich miastach wrzeniem rewolucyjnym na prowincję okazuje się jedynie odroczeniem wyroku, który prędzej czy później zostanie jednak wykonany. Bolszewicka zaraza dotrze bowiem wszędzie – nie sposób skryć się przed nią ani w zabitej dechami wsi, ani za murami szpitala psychiatrycznego. Rozterki młodego inteligenta świetnie przedstawił na ekranie dwudziestoczteroletni Leonid Biczewicz, absolwent moskiewskiej szkoły teatralnej im. Borysa Szczukina, a obecnie aktor Państwowego Akademickiego Teatru im. Jewgienija Wachtangowa. Zadebiutował on w melodramatycznym serialu „Ważnieje cziem ljubow” (2006), ale rozgłos zdobył dwa lata temu kreacją Walerego w „Ładunku 200”.
W rolach drugoplanowych pojawiają prawdziwe tuzy rosyjskiego kina. Siostrę Annę gra Litwinka Ingeborga Dapkunaite, znana między innymi ze „Spalonych słońcem” (1994) Nikity Michałkowa, „Mission: Impossible” (1996), „Siedmiu lat w Tybecie” (1997) oraz „Nowej ziemi” (2008) Aleksandra Mielnika. W felczera Demianienkę wcielił się Andriej Panin, którego czytelnicy „Esensji” znają już z „Jeźdźca o imieniu Śmierć” (2004) Karena Szachnazarowa, „Kierowcy dla Wiery” (2004) Pawła Czuchraja oraz „Swołoczy” (2006) Aleksandra Atanesjana. Miejscowy obszarnik Wasilij Soboriewski ma natomiast twarz Siergieja Garmasza, bohatera „Naszych” (2004) Dmitrija Mieschijewa, „72 metrów” (2004) Władimira Chotinienki, „12” (2007) Nikity Michałkowa, „Katynia” (2007) Andrzeja Wajdy, „Rosyjskiej gry” (2007) Pawła Łungina, „18/14” (2007) Andresa Puustusmyy oraz „Przenicowanego świata” (2008) Fiodora Bondarczuka. Piękną i wyzwoloną Jekatierinę Szeffer gra zaś debiutująca w filmie rosyjskim serbska aktorka Katarina Radivojevič. Aleksiej Bałabanow znany jest ze swojej wierności aktorom. W epizodach pojawiają się zatem artyści, których już niejednokrotnie można było oglądać we wcześniejszych dziełach reżyserach, między innymi Aleksiej Połujan, czyli przerażający kapitan Żurow z „Ładunku 200” i morderca z pierwszej części „Brata”, ale również psychopatyczny funkcjonariusz tajnej policji z „Czekisty” (1992) Aleksandra Rogożkina, oraz Swietłana Pismiczenko, która wcześniej pojawiła się w „Zamku” i „Bracie”.
Kilka słów należy też poświęcić nieżyjącemu już scenarzyście filmu. Siergiej Bodrow młodszy, którego ojciec również był filmowcem, zadebiutował jako aktor w 1989 roku w reżyserowanym przez swego tatusia obrazie „Swoboda – eto raj”. Miał wtedy niespełna osiemnaście lat i zaczynał właśnie studia z historii sztuki (później zrobił nawet doktorat z tej dziedziny). W drugiej połowie lat 90. całkowicie jednak pochłonęło go kino. Zagrał główne role w obu częściach „Brata” i „Wojnie” Bałabanowa, zdążył także wyreżyserować dramat sensacyjny „Siostry” (2001). Podczas prac nad swoim drugim filmem „Swjaznoj” 20 września 2002 roku uległ śmiertelnemu wypadkowi w górach Północnej Osetii. Sześć lat później Bałabanow odkurzył jego stary scenariusz oparty na prozie Bułhakowa i nakręcił „Morfinę”, składając w ten sposób artystyczny hołd nieobecnemu już przyjacielowi. Na pewno warto było – i nie tylko po to, aby ocalić od zapomnienia nazwisko Bodrowa.
koniec
« 1 2
25 stycznia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Monster
Kamil Witek

17 V 2024

„Czy przeszczepiając człowiekowi mózg świni, będzie on jeszcze człowiekiem czy już świnią?” – zdanie wypowiedziane przez jednego z nastoletnich bohaterów „Monstera” spokojnie mogłoby posłużyć za oś scenariusza w filmie Davida Cronenberga.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co tam dolary, gdy można zarabiać ruble!
Sebastian Chosiński

15 V 2024

Przyznaję, że filmowymi ekranizacjami powieści Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” zająłem się nie „po bożemu”, bo od końca. Najpierw przedstawiłem pięcioodcinkowy miniserial z 1978 roku, a dopiero teraz zabieram się za nakręconą dwie dekady wcześniej dwuczęściową kinową epopeję autorstwa Rafaiła Perelsztejna.

więcej »

Fallout: Odc. 8. Optymizm też bywa zabójczy
Marcin Mroziuk

13 V 2024

Z zainteresowaniem obserwujemy, jak rodzeństwo MacLeanów niezależnie od siebie poznaje prawdę o Krypcie 31. A choć obecna sytuacja Lucy i Norma wygląda zupełnie inaczej, to każde z nich staje przed trudną decyzją. Kolejnych cennych wyjaśnień dotyczących działalności Vault-Tec dostarczają zaś widzom wspomnienia Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Nurkujący kopytny

Z filmu wyjęte:

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zeus = Zero. Wielki Zero!
— Sebastian Chosiński

Ciemne chmury nad Anatewką
— Sebastian Chosiński

Ucz się (nieistniejących) języków!
— Sebastian Chosiński

Czy można mieć nadzieję w Piekle?
— Sebastian Chosiński

Wielkie bohaterstwo małych ludzi
— Sebastian Chosiński

Gdy rzeczywistość zastępuje fikcję
— Sebastian Chosiński

Dwie siostry i pamięć o matce
— Sebastian Chosiński

W poszukiwaniu straconego życia
— Sebastian Chosiński

Azerski „bękart wojny”
— Sebastian Chosiński

Za nieswoją ojczyznę
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Klasyka kina radzieckiego: Ludzkie dramaty w nowofalowych rytmach
— Sebastian Chosiński

27 WFF: Dzień drugi
— Urszula Lipińska, Jarosław Loretz, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

27 WFF: Dzień pierwszy
— Urszula Lipińska, Jarosław Loretz, Zuzanna Witulska

Jeśli Boga nie ma…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.