Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Aleksiej Andrianow
‹Szpieg›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzpieg
Tytuł oryginalnyШпион
ReżyseriaAleksiej Andrianow
ZdjęciaDenis Alarcon-Ramires
Scenariusz
ObsadaDaniła Kozłowski, Fiodor Bondarczuk, Władimir Jepifancew, Siergiej Gazarow, Anna Czipowska, Dmitrij Nazarow, Aleksiej Gorbunow, Wiktoria Tołstoganowa, Andriej Mierzlikin, Aleksiej Panin, Wiktor Wierżbicki, Jekatierina Mielnik, Konstantin Adajew, Roman Indyk, Wadim Żuk, Laimutis Sedzius, Polina Rajkina
MuzykaJurij Potiejenko
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania104 min
Gatuneksensacja, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Moskwa jak Gotham, czekista jak Batman
[Aleksiej Andrianow „Szpieg” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2

Sebastian Chosiński

East Side Story: Moskwa jak Gotham, czekista jak Batman
[Aleksiej Andrianow „Szpieg” - recenzja]

Błąd tkwi zatem w samym założeniu, w punkcie wyjścia. Ale i to dałoby się obejść czy przeskoczyć. W serialu o poruczniku Columbo scenarzyści zdradzali przecież, kto zabił, w pierwszych minutach każdego odcinka, a jednak oglądało się je z dużym zainteresowaniem do samego końca. Najważniejsza okazywała się bowiem droga dedukcji, którą musiał przebyć ślamazarny funkcjonariusz prawa, aby udowodnić mordercy winę. W obrazie Andrianowa nie broni się, niestety, właśnie to, co jest pomiędzy zawiązaniem a rozwiązaniem akcji, którego możemy domyślać się od samego początku. Te niedostatki, z których zapewne reżyser zdawał sobie sprawę, starano się jednak zrekompensować widzowi stroną wizualną filmu. Przede wszystkim wprowadzono pewne elementy futurystyczne – zarówno Abwehra, jak i NKWD / NKGB posługują się wideołączami, Oktriabrski ma do dyspozycji magnetowid, kamery z noktowizorem. Niezwykle wygląda też sama Moskwa – wykreowano ją na podstawie planów architektonicznych powstałych w latach 30. XX wieku, które jednak z różnych przyczyn nie zostały zrealizowane. Ogromne wrażenie robi zwłaszcza siedziba Stalina – Pałac Rad (z wieńczącym go monstrualnym posągiem Lenina), który w rzeczywistości nigdy nie powstał. Pod jego budowę wyburzono, znajdującą się nieopodal Kremla, zabytkową Cerkiew Chrystusa Zbawiciela; wznoszenie gmachu rozpoczęto w 1937 roku, ale już cztery lata później, z powodu napaści hitlerowskiej, koncept odłożono na później, a w końcu lat 50. całkowicie z niego zrezygnowano. W fundamentach niedokończonego Pałacu zbudowano natomiast… basen „Moskwa”. Dzisiaj historia zatoczyła koło – w 1996 roku w tym miejscu stanęła odbudowana świątynia. Moskwa pokazana w „Szpiegu” jest więc miastem monumentalnym i na wskroś nowoczesnym, potężne i strzeliste budynki przywodzą nawet na myśl Gotham City – z tą różnicą, że miasto Batmana najczęściej przedstawiane jest jako miejsce bardzo ponure i nieprzyjazne, gdy tymczasem stolica Związku Radzieckiego, której słońce nie żałuje swych promieni, skrzy się niemal wszystkimi barwami tęczy.
Najważniejsze role Andrianow powierzył aktorom doskonale już czytelnikom „Esensji” znanym: Jegora Dorina zagrał Daniła Kozłowski („Jesteśmy z przyszłości”, „Wesołkowie”), starszego majora Oktriabrskiego – Fiodor Bondarczuk („Obojętność”, „Miłość ON/OFF”), starszego lejtnanta Kogana – Władimir Jepifancew („Generation ,P’”, „Dom”), a Ławrientija Berię – Siergiej Gazarow („Pocałuj przez ścianę”, „Sierpień. Ósmego”). Drugi plan i epizody też obsadzono gwiazdami, wśród których najjaśniej błyszczą: Wiktoria Tołstoganowa („Spaleni słońcem 2: Cytadela”), Dmitrij Nazarow („Jelcyn. Trzy dni sierpnia”), Aleksiej Gorbunow („Bikiniarze”, „PiraMMMida”), Andriej Mierzlikin („Boris Godunow”, „4 dni maja”), Aleksiej Panin („Dom Słońca”), Boris Kamorzin („Gromozeka”, „Szczęście ty moje”) oraz Wiktor Wierżbicki („Jarosław. Tysiąc lat temu”, „Czarna Błyskawica”). Jedyną nową twarzą jest wcielająca się w Nadię Sorinę dwudziestopięcioletnia moskwianka Anna Czipowska, absolwentka szkoły teatralnej przy Moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym (MChAT), a obecnie aktorka trupy prowadzonej przez Olega Tabakowa. Do tej pory grała głównie w filmach telewizyjnych (między innymi trzy serie sensacyjnych „Bratanów”, 2009-2010), występ w „Szpiegu” jest jej pierwszą większą rolą w obrazie kinowym.
Zadanie skomponowania ścieżki dźwiękowej Andrianow powierzył Jurijowi Potiejence (rocznik 1960), który – jak do tej pory – świetnie sprawdzał się w filmach o bardzo różnej estetyce: fantastycznych „Przenicowanym świecie” (2008) i „Czarnej Błyskawicy” (2009), psychologicznym komediodramacie „Człowiek w oknie” (2009) oraz typowym kinie akcji, jakie reprezentował „Klucz Salamandry” (2011). Za kamerą reżyser postawił natomiast Denisa Alarcona-Ramiresa, syna chilijskiego uchodźcy politycznego Sebastiana Alarcona (także reżysera filmowego), który w latach 70. ubiegłego wieku znalazł azyl w Związku Radzieckim. Denis studiował na wydziale operatorskim WGIK-u (dyplom zdobył dziewięć lat temu), przez kilka lat pracował dla moskiewskiego oddziału hiszpańskiej stacji TVE, aż w końcu na dobre poświęcił się kinematografii. Kręcił dokumenty i fabuły, wspomagając swoim talentem takich twórców, jak Anatolij Artamonow (komedia kryminalna „Formuła zero”, 2006), Ilja Chotinienko (triller „Jasnowidząca”, 2009; sensacyjny „Bajker”, 2010) oraz Andres Puustusmaa (melodramat „Bespridannica”, 2011).
koniec
« 1 2
15 kwietnia 2012

Komentarze

15 IV 2012   10:30:27

Scenariusz autora "Klątwy Doliny Węży" - aż trzeba sprawdzić, czy wciąż trzyma poziom ;))

15 IV 2012   14:21:44

Sądząc po ocenie, trzyma.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.